BMSparts

BMSparts

www.bmsscooterparts.nl

Laatste onderwerpen

» verveelend
vr dec 16, 2016 1:23 am van Jan

» Onderdelen
wo dec 14, 2016 7:49 pm van Jan

» Dealerschap
do jun 16, 2016 10:58 pm van Jan

» Bandenprop
zo mei 29, 2016 7:21 pm van Jan

» Gebruikte Scooter onderdelen
wo mei 18, 2016 12:09 am van Jan

» Remus
di mei 17, 2016 9:05 pm van Jan

» Remus
di mei 17, 2016 8:39 pm van Jan

» Band dot
ma mei 16, 2016 11:06 pm van Jan

» Banden
ma mei 16, 2016 10:49 pm van Jan

Affiliates

gratis forum

    4takt chinees

    Deel
    avatar
    Jan
    Admin 1
    Admin 1

    Aantal berichten : 352
    Registration date : 16-01-09

    4takt chinees

    Bericht van Jan op di jan 03, 2012 7:59 pm

    Onderhoud




    Wij adviseren u uw scooter bij een van onze service punten of in overleg bij uw plaatselijke viertakt dealer te laten onderhouden. Mocht u zelf technisch onderlegt zijn en beschikken over de nodige materialen om uw scooter van periodiek onderhoud te voorzien, dan kunt u hieronder m.b.v. de onderstaande handleidingen / informatie als hulpmiddel uw scooter in overleg met, uiteraard ook zelf onderhouden.



    Algemeen:


    Voor aanvang van iedere rit is het belangrijk om de belangrijkste elementen te controleren. Hiermee voorkom je vervelende verrassingen tijdens de rit.


    • Remmen
    • Verlichting
    • Banden
    • Claxon


    Accu:



    Bij langere stilstand van uw voertuig is het verstandig de accu los te koppelen en minstens iedere 4 tot 6 weken na te laden met een daarvoor geëigend laadapparaat.



    Onderhoudsplan:


    Belangrijke onderhoud gegevens:


    Motorolie : SAE 10W40 (bij vervangen ca 700ml)

    Versnellingsbak : SAE 80W90 (bij vervangen ca 100ml)

    Remvloeistof : Dot 4

    Bougie : NGK C7HSA

    Klepspeling (koud !!) : Inlaat : 0,10mm Uitlaat : 0,10mm Afstel info (Duits!)

    Stationeer toerental : 1800 U/min

    Bandendruk : (1 Persoon / 2 Personen)

    Voorwiel : 1,7 / 2,0 Bar Achterwiel : 2,3 / 2,5 Bar

    Accu: 12 v 5 A



    Kleppen stellen voor dummy's:


    Het stellen van kleppen is een relatief eenvoudig karweitje, maar je moet het eigenlijk een keer gezien hebben. Hopelijk lukt het ongezien toch met deze aanwijzingen. Voor wie het eens gezien heeft volgt hier een geheugensteuntje. De beschrijving is bedoeld voor een B18 of B20 motor.



    De functie van kleppen

    De kleppen (blauw) regelen de in- en uitstroom van de gasstromen in de cilinder. Bij de B18 en B20-motoren heeft elke cilinder één klep voor instroom en één voor uitstroom. Ze worden aangestuurd door de nokkenas via tuimelaars. Afhankelijk van de positie van de zuiger zijn de kleppen geopend of gesloten: bijvoorbeeld bij de arbeidsslag, waar het brandstof-luchtmengsel wordt verbrand, zijn beide vrijwel de gehele slagperiode gesloten.



    Als de kleppen op tuimelen staan, zijn ze beide geopend: de één is net aan het open gaan en de ander is aan het sluiten. De cilinder staat dan juist in het onderste of het bovenste dode punt. De energie van het naar binnen stromende mengsel wordt zo benut om de cilinder te vullen, of de energie van het naar buiten stromende uitlaatgas wordt benut om verse gassen aan te zuigen.



    Waarom stellen:


    Kleppen zijn gemaakt van staal. Bij temperaturen van 800ºC - die heel normaal zijn in de cilinder - zetten ze dus uit. Loodvrije benzine en LPG zorgen zelfs voor nog hogere temperaturen. Met name de uitlaatklep heeft het zwaar te verduren; de inlaatklep wordt immers steeds gekoeld door instromende verse gasmengsels. De kleppen kunnen hun warmte (ook) kwijtraken doordat de randen van de klepschotel precies passen in de klepzitting van de cilinderkop en de warmte aan de kop wordt overgedragen.



    Om voor de uitzetting van de kleppen te compenseren, hoort er speling te zitten tussen de tuimelaar en de klepsteel. Immers anders past bij een warme motor de klepschotel niet meer goed op de zitting. Het gevolg laat zich raden: de klep kan zijn warmte niet meer kwijt en hij 'verbrand' de klepschotel of de zitting vervormt zodanig dat hij niet meer goed afsluit.



    Bij 'verbrande kleppen' is er onvoldoende compressie in de cilinder. Dit merk je doordat de trekkracht afneemt en door het onregelmatig lopen van de motor, met name als deze stationair loopt. Een eenvoudige test is het lostrekken van een bougiekabel wanneer de motor stationair loopt: als er geen verandering optreedt doet de betreffende cilinder niet mee. De kleppen moeten dan worden gesteld, er is één verbrand, de bougie is niet goed of de nokkenas is ernstig versleten.



    Hoe stellen:


    Voor het stellen van de klepspeling heb je vier gereedschappen nodig:


    • Een kruiskopschroevendraaier voor het verwijderen van de kleppendeksel
    • Een halfduims (1/2") ringsleutel voor de borgmoer
    • Een flinke platte schroevendraaier voor het stellen zelf
    • Voelermaatjes voor het meten van de klepspeling.



    Eventueel is ook een bougiesleutel (3/8") handig. Soms het ook nodig om de pakking van de kleppendeksel te vervangen. Officieel moet je de kleppen stellen bij een koude motor, maar in de praktijk schijnt het niet zo veel uit te maken. Bij de B18 en B20-motoren moet de klepspeling bij zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen 0.45 mm zijn. Dat betekent dat het voelermaatje (een dun stalen plaatje) van 0.40 mm gemakkelijk tussen de tuimelaar en de klepsteel past en die van 0.45 mm met enige moeite. Overigens: van voor af geteld zijn de nummers 1, 4, 5 en 8 de uitlaatkleppen.



    Aanpak:



    • Zet de scooter op zijn rechte bok standaard en demonteer de kappen welke zich voor de kleppendeksel bevinden.
    • Verwijder de kleppendeksel
    • Demonteer de bougie (dit is niet per se noodzakelijk, maar vergemakkelijkt het draaien van de nokkenas). Merk de bougiekabel, zodat je ontstekingsvolgorde klopt na hermontage!
    • Verdraai de koelvin in de richting van de motor (met de klok mee vanaf de voorkant van de scooter gezien) totdat de kleppen van de eerste (de voorste) cilinder op tuimelen staan (de kleppen van die cilinder bewegen in tegengestelde richting). Als je de bougies niet hebt vervangen hoor je steeds een 'zucht' als je bij een volgende cilinder bent aangekomen
    • Zet de ringsleutel op de borgmoer en draai deze voorzichtig een slag los
    • Hou de ringsleutel op de borgmoer zet de schroevendraaier op de stelschroef
    • Meet de speling tussen klepsteel en tuimelaar. Borg de stelschroef met de ringsleutel terwijl je de schroef met de schroevendraaier in positie houdt. Dit is niet gemakkelijk!
    • Controleer of de klepspeling nog klopt.
    • Monteer de kleppendeksel.
    • Monteer de bougie weer en zet de plaatdelen van de scooter weer op zijn plaats.



    Gebruikerstips:


    Een nieuwe scooter moet zoals alle andere voertuigen altijd ingereden worden. Dit bevordert de soepelheid en vlotheid van het voertuig. Zo geeft u het voertuig de rust op gang te komen. Alle met name draaiende delen van de scooter zijn op maat ontwikkeld en gemaakt. Ondanks dat gaan onderdelen zich vormen naar mate de motor begint te rijden de eerste 500 tot 1000 km. Als u de scooter gaat inrijden worden draaiende delen automatisch gepolijst waardoor alles ook in de toekomst soepeler zal gaan lopen (draaien). Het zal enorm schelen in olie verbruik , qua prestatie vermogen en in de levensduur van de scooter. Ook na het inrijden adviseren wij altijd de eerste 5 minuten na het starten met koude motor, rustig te rijden en niet vol gas zodat de motor de kans heeft zich op te warmen.



    Alvorens het starten van de scooter adviseren wij 2 a 3 keer bij niet draaiende motor de gashendel open en dicht te draaien. Vervolgens de scooter te starten d.m.v. één van de 2 remmen in te knijpen en op de start knop te drukken (nu zonder gas te geven). Let er op dat uw schuine standaard ingeklapt is (deze is namelijk voorzien van een start onderbreker waardoor de scooter anders niet start).
    Bron: http://www.cheapscooter.nl/onderhoud.html
    avatar
    Jan
    Admin 1
    Admin 1

    Aantal berichten : 352
    Registration date : 16-01-09

    Re: 4takt chinees

    Bericht van Jan op di jan 03, 2012 8:12 pm

    Viertakt motor




    De reden dat wij ons enkel gespecialiseerd hebben in scooters welke uitgerust zijn met viertakt motoren is omdat deze ten opzichten van de tweetakt motor vele voordelen hebben. Naast het gegeven dat de viertakt motor niet meer op mengsmering (het tanken van olie en benzine dus) maar enkel op euro 95 rijdt staat hij bekend om zijn zuinigheid (gemiddeld 1-50) en betrouwbaarheid. Tevens is het een motor welke erg makkelijk te onderhouden is en al meer dan tien jaar ook door de meest gerenommeerde merken gebruikt word, waardoor alle onderdelen ook elders makkelijk leverbaar zijn, omdat op de dag van vandaag bijna alle viertakt scooters voorzien zijn van dezelfde of vrijwel vergelijkbare viertakt motoren.



    Een stukje geschiedenis over de viertakt motor


    Een viertaktmotor is een zuigende motor waarbij de krukas twee complete omwentelingen maakt voordat deze weer in de uitgangstoestand terugkeert. De viertakt mengselmotor of -ottomotor is uitgevonden door Nicolaus Otto in 1876. Deze Duitse technicus, ontwikkelde in 1862 de eerste viertaktmotor (ottoproces, waarop hij echter verzuimde octrooi te nemen) en bouwde in 1864 met E. Langen een gasmotor, die op de Parijse wereldtentoonstelling (1867) de gouden medaille verwierf. Beide onderzoekers stichtten in 1864 in Keulen de eerste fabriek van verbrandingsmotoren ter wereld, die in 1872 werd omgezet in de Gasmotorenfabrik Deutz A.G. Voor de verbranding is een ontsteking nodig die geleverd wordt door de bougie. Bij de viertaktmotor van Rudolf Diesel, "de dieselmotor" ontsteekt het gas/luchtmengsel spontaan door de warmteontwikkeling, die ontstaat doordat met een veel hogere compressie wordt gewerkt.



    Hoe functioneert de viertakt motor


    De viertaktmotor is in wezen een zeer inefficiënte krachtbron, omdat op vier zuigerslagen slechts één slag het gewenste resultaat oplevert: de omzetting van de in de brandstof opgeslagen chemische, naar kinetische energie. De kringloop (Carnotcyclus) van de viertaktmotor is echter wel efficiënt te noemen, omdat de verbranding van het mengsel vrijwel volledig is. Dit komt omdat de techniek al sinds de negentiende eeuw ontwikkeld wordt. De tweetaktmotor heeft op iedere twee zuigerslagen een arbeidslag en is daardoor efficiënter. Omdat de viertaktmotor een kleppenmechanisme nodig heeft, maar voornamelijk omdat hij tweemaal arbeidslagen verricht, is deze ook nog eens zwaarder dan een tweetaktmotor van vergelijkbaar vermogen.



    Door het kleppenmechanisme en is de viertaktmotor ingewikkelder om te maken. Het verbruik is echter lager.De uitlaatgassen zijn milieuvriendelijker dan bij tweetaktverbranding, wegens de smeringproblemen van de tweetaktmotor. Het geluid van een viertaktmotor kan makkelijker gedempt worden dan bij tweetaktmotoren, die bij toenemende demping sterk aan efficiëntie verliezen (resonantie in de uitlaat is een belangrijk element bij hun werking). Vrijwel iedere benzinemotor of dieselmotor is een vierslagmotor (of viertaktmotor ). Dit wil zeggen, dat het arbeidsproces vier slagen (of takten) telt: inlaatslag - compressieslag - arbeidsslag - uitlaatslag



    Het benzine/lucht mengsel komt via de inlaatklep de cilinder binnen terwijl de zuiger naar beneden gaat. Hierna gaat de zuiger weer naar boven zodat het mengsel samengedrukt wordt en door de vonk ontploft en door deze kracht zuiger weer naar beneden gaat. Bij deze opent de uitlaatklep en gaan de uitlaatgassen naar buiten. Vervolgens komt er via de inlaatklep weer een mengsel naar binnen en begint de cyclus opnieuw.






      Het is nu za nov 18, 2017 8:47 pm